Reizen met een handicap

Reizen met een handicap

Hier volgt uitleg over:


Taxbus
Voor de korte afstanden (maximaal 5 zones) is er persoonlijk vervoer mogelijk. De taxbus vervoert u van deur tot deur. Wel moet u van de gemeente een vervoerspas krijgen.  Zie de website Taxbus

Terug naar boven


Begeleid reizen Valys
Als u, vooral in het begin, toch liever wat meer hulp hebt met het treinreizen kunt u ook kiezen voor ‘Valys Begeleid’. Dit kan op drie manieren:

  • U doet beroep op de Valys Reisassistent. De reisassistenten begeleiden u naar en van de trein, zorgen zo nodig voor een tijdelijke rolstoel, helpen bij het overstappen, bij het in- en uitchecken en geven u alle gewenste informatie. Daarnaast regelt Valys voor u de Assistentieverlening Gehandicapten als u gebruik van een brug moet maken om in of uit de trein te worden geholpen. Voordat u in de trein stapt, krijgt u een Valys Reismaatje. Dit is een soort telefoon die u met een koord om uw nek kunt meenemen. Met het Reismaatje staat u altijd in direct contact met Valys. Zij weten precies waar u zich bevindt. En mocht u onderweg hulp nodig hebben dan kunt u dat met één druk op de knop aanvragen.
  • Reizen met eigen begeleider. U mag met Valys ook gratis een begeleider meenemen. Uw begeleider moet wel op hetzelfde punt in- en uitstappen als u. Bij het boeken dient u te melden dat u een begeleider meeneemt. De reisassistent zorgt ervoor dat uw begeleider, net als u, een tijdelijke Valys Treinpas krijgt. U hoeft hier verder niets voor te doen.
  • Reizen met Valys Ambassadeurs. Ten slotte biedt Valys Begeleid u de mogelijkheid om met een Valys Ambassadeur te reizen. Dit zijn vrijwilligers die kosteloos met u meereizen. U kunt de ambassadeur inzetten bij de eerste keer dat u met de trein reist of als u een keer een langere treinreis wilt maken. Bij Valys Begeleid kunt u twee keer van de Valys Ambassadeur gebruikmaken.

Wat is Valys eigenlijk en hoe vraag ik dat aan?
Valys is er voor het vervoer buiten de regio voor reizigers met een beperking. U kunt Valys gebruiken als u verder reist dan 5 OV(openbaar vervoer)-zones vanaf de eigen woonplaats. Voor een bezoek aan familie aan vrienden die verder weg wonen of voor een leuk dagje uit. U krijgt met Valys voor een aantrekkelijk tarief taxivervoer dat u veilig en comfortabel naar uw bestemming brengt.

U komt in aanmerking voor een Valyspas als u over één van de volgende documenten beschikt:

  • Een bewijs van de gemeente dat u recht heeft op WMO-vervoer (in Best een pas voor de Taxbus)
  • bewijs van de gemeente dat u recht heeft op een rolstoel of scootmobiel via de WMO.
  • Een gehandicaptenparkeerkaart van de gemeente.
  • Een OV-begeleiderskaart.

U kunt de Valys-pas aanvragen via de website www.valys.nl of telefonisch het aanmeldformulier aanvragen. U kunt van maandag tot en met vrijdag bellen met Valys op 0900–9630.

Terug naar boven


Voor reizigers die rolstoelgebruikers zijn, die minder goed ter been of slechtziend zijn, heeft NS diensten en faciliteiten die helpen bij de treinreis en op het station. Bijvoorbeeld het OV-chip Plus abonnement en de OV-Begeleiderskaart, de lift en vervoersmogelijkheden van en naar het station. De NS reisassistentie helpt u graag tijdens uw reis. U kunt dit vooraf allemaal regelen.


OV-Begeleiderskaart
Met een OV-Begeleiderskaart reist één begeleider gratis met u mee in trein, metro, tram en bus.

Wat is een OV-Begeleiderskaart?
U kunt een OV-Begeleiderskaart aanvragen wanneer u in Nederland woont en vanwege een handicap niet zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen. Een OV-Begeleiderskaart staat op úw naam. U kunt dus met verschillende begeleiders reizen per reis. De kaart is 1 of 5 jaar geldig en te gebruiken in vrijwel alle treinen en metro’s, trams en bussen.

Voorwaarden voor een OV-Begeleiderskaart:

  • U én uw begeleider moeten minstens 12 jaar oud zijn;
  • U maakt de hele reis gezamenlijk;
  • U reist zelf met een geldig vervoerbewijs, terwijl uw begeleider de OV-Begeleiderskaart als vervoerbewijs kan gebruiken;

Geen geldig vervoerbewijs
Het kan gebeuren dat het voor u onmogelijk is om vooraf een kaartje te kopen.
Reist u zonder begeleider, maar kunt u zich wel legitimeren, dan geeft de conducteur u uitstel van betaling. Uw OV-Begeleiderskaart geldt in dit geval als legitimatie.
U ontvangt dan een acceptgiro thuis, waarmee u uw treinkaartje tegen het normale tarief kunt betalen.

Zo vraagt u een OV-Begeleiderskaart aan
Voor het aanvragen van een OV-Begeleiderskaart  of meer informatie belt u met Argonaut 030-2354661.
Uw Toegangspas Begeleider
Als u recht heeft op een OV-Begeleiderskaart, ontvangt u automatisch een Toegangspas Begeleider. Met deze Toegangspas kan uw begeleider de poortjes op de stations en bij GVB, RET en NS openen. Het is geen vervoerbewijs. Reizen kan alleen met de OV-Begeleiderskaart. De Toegangspas is gratis en 5 jaar geldig.

Heeft u nog vragen?
Voor specifieke vragen over het reizen met een OV-Begeleiderskaart bij NS, neemt u contact op met NS Klantenservice.

Terug naar boven


OV-chip Plus abonnement
Voor mensen met een visuele beperking zijn er twee reisalternatieven, namelijk OV-chip Plus en de NS-Business Card. U boekt uw treinreis telefonisch via 0800 – 7245482 (dag en nacht bereikbaar).

Reizen met OV-chip Plus wat is dat?
OV-chip Plus is een handig abonnement op de OV-chipkaart voor mensen met een visuele beperking. OV-chip Plus is geldig in alle NS-treinen en in de treinen van Arriva, Breng, Connexxion, Syntus en Veolia. Ook in combinatie met een NS-abonnement. U kunt OV-chip Plus niet gebruiken in in bus, tram en metro.

Hoe werkt OV-chip Plus?

Met OV-chip plus boekt u uw treinreis telefonisch via het gratis nummer 0800-7245482 (dag en nacht bereikbaar) of online door in te loggen met uw NS-account in de  OV-chip Plus online boekingsomgeving. Hierdoor is in- en uitchecken met de OV-chipkaart niet meer nodig. De geboekte reizen worden maandelijks automatisch geïncasseerd. Facturen downloadt u in Mijn NS.

U wilt eens fijn een dagje op stap met uw (klein)kinderen of misschien eens een mooie stad te bezoeken. Dat kan uitstekend met de trein! We hebben een fijn station in Best waar u geholpen kunt worden de trein in- en uit te gaan en op die manier het hele land kunt bereizen.

Terug naar boven


avg.ns.nl
Via de website avg.ns.nl kunt u reishulp aanvragen als u met de trein ergens naartoe wilt. ‘AVG’ staat voor assistentieverlening gehandicapten. Op deze site staat precies hoe u dat moet doen en welke ‘spelregels’ daarvoor gelden. Als u via de site een reis geboekt hebt, staat er op het station een medewerker voor u klaar om u in of uit de trein te helpen.

Toch horen wij vaak geluiden dat mensen dat het allemaal zo ingewikkeld zou zijn. Dat valt echt reuze mee. Om de drempel wat minder hoog te maken zijn er tegenwoordig ook nog eens prima hulpmiddelen die u goed kunnen helpen uw eventuele schroom voor het reizen met de trein te overwinnen.

Terug naar boven


www.steffie.nl
Ten eerste kunt u, eventueel samen met een van uw kinderen of een goede kennis, op de website www.steffie.nl kijken hoe het reizen met de trein in zijn werk gaat; hoe u met de OV-chipkaart moet omgaan en wat er verder zoal bij komt kijken. U kunt op de site alvast oefenen met het opladen van een OV-chipkaart en het in- en uitchecken van een treinreis. Op die manier bent u al met de hele gang van zaken vertrouwd als u echt op pad gaat.

‘Steffie’ is een platform voor mensen met een (lichte) verstandelijke beperking waar met veel plaatjes duidelijke en eenvoudige uitleg wordt gegeven over allerlei zaken. U kunt aan ‘Steffie’ ook vragen stellen over internet, bankieren en nog veel meer. Hoewel de site ontworpen is voor mensen met een verstandelijke beperking is het eigenlijk een heel fijne site voor iedereen omdat moeilijke zaken (of zaken die in eerste instantie moeilijk lijken) in begrijpelijke taal worden uitgelegd.

Terug naar boven


Reizen met een vliegtuig
Hoe moeten mijn man/vrouw en ik nou bijvoorbeeld op een vliegvakantie? Er is veel meer mogelijk dan u denkt. Het is voornamelijk een kwestie van plannen en tijdig aanvragen!

Tijdig aanvragen
Laten we even aannemen dat u vertrekt via Eindhoven Airport. Maak dan bij het boeken van een vlucht uw wensen kenbaar via uw reisbureau of aan de luchtvaartmaatschappij. Deze aanvraag dient uiterlijk tot 48 uur voor vertrek (of aankomst) te gebeuren. Als uw vluchtgegevens vaststaan, meldt u zich aan met uw naam, vluchtnummer en datum van vertrek. Dit doet u bij  info@eindhovenairport.nl. Wanneer u op de luchthaven arriveert, is assistentie beschikbaar zoals bijvoorbeeld rolstoelservice. U dient twee uur voor vertrek van uw vlucht aanwezig te zijn op de luchthaven

Meldpunt op luchthaven
Als dat nodig is, wordt u door een medewerker opgehaald of weggebracht naar een aantal plaatsen op Eindhoven Airport. Deze plaats moet u aanmelden op info@eindhovenairport.nl. U kunt op of naar de volgende plaatsen opgehaald of weggebracht worden:

  • Parkeerplaats P1, dit zijn speciale parkeerplaatsen voor auto’s met invalideontheffing. Deze plaatsen zijn aangegeven met het internationale symbool voor gehandicapten. Als u het parkeerterrein oprijdt, kunt u zich via de intercom melden.
  • Bushaltes. Bij aankomst kunt u zich melden bij de informatiebalie via het telefoonnummer 0900-9505.
  • Informatiebalie in vertrekhal.

Rolstoelen
Er zijn rolstoelen beschikbaar voor gebruik op de luchthaven. U kunt uw eigen inklapbare rolstoel (zonder accu) kosteloos meenemen op reis. Ook dit moet u tijdig aanmelden! Sommige luchtvaartmaatschappijen willen dat u dit al 72 uur voor vertrek laat weten. Laat u zich hierover goed informeren door uw reisbureau of de luchtvaartmaatschappij!

Voor nog meer informatie verwijs ik graag naar www.eindhovenairport.nl/nl/hulp-voor-mindervaliden of naar het informatienummer 0900-9505.

Schiphol
Helaas, vanuit Eindhoven wordt er niet gevlogen naar uw bestemming en u moet uitwijken naar Schiphol. In principe verschilt dat qua aanvraag niet veel met de procedures op Eindhoven Airport. U vindt alles goed uitgelegd op de site: www.schiphol.nl/nl/pagina/soorten-assistentie. U kunt ook bellen naar 0900-0141.

Terug naar boven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *