Bezoek aan diverse scholen

We hebben op 12 november 2021 bezoek gehad van het gehandicapten Platform Best. Dit vonden wij ervan.

Wij vonden het allemaal leuk en leerzaam om het te ervaren, maar als je bijvoorbeeld de HELE dag in een rolstoel moet zitten, bijna niks of niks kunnen zien, slechthorende of helemaal niet kunnen horen, autisme hebben of maar met één arm kunnen werken is niet leuk. We hebben daarom respect voor al de gehandicapten. We hebben veel dingen gedaan en geleerd, bijvoorbeeld een happertje vouwen met één arm, geleerd hoe je een tafel kan dekken zonder iets te zien, ervaren hoe het is om bijna niks te horen, in een rolstoel zitten en alles op armkracht moeten doen. Dat is niet makkelijk om te doen. Maar er zijn ook voordelen, heel veel mensen helpen je. Dus je moet kijken naar wat je wel kan en niet kijken naar wat je niet kan. Het Gehandicapten platform heeft ons geholpen om anders te kijken naar mensen met een handicap.

 

Door Pleun en Maaike.

In deze rubriek kunt u foto’s zien en verhaaltjes lezen van kinderen die ons team scholenvoorlichting heeft bezocht.

Bezoek aan basisschool de Kiezel

Onderstaande tekeningen zijn gemaakt door leerlingen van basisschool de Kiezel. Ze geven hier blijk van waardering.

Tekening personen met de tekst: "Bedankt dat jullie er zijn geweest". Tekst in tekening: "Het was super leuk, het leukst was het rolstoel en met de 6 al was leuk". Tekening leerling. Vrouw in rolstoel met man. Tekening van een van de leerlingenBedankteksten leerlingen Kiezel 


Heerbeeckcollege Best

Marijke Smits en leerlingen in een rolstoel.
Samen in een rolstoel op pad. Wat was dat zwaar.

Op woensdag 27 en donderdag 28 februari zijn er mensen van het Gehandicapten Platform Best op het Heerbeeck College geweest.
Zij hebben de introductie gedaan van het project  ‘Als ik jou was’, waar de leerlingen van de mavo brugklas de komende weken mee aan de slag gaan.

De leerlingen hebben zelf ervaren  hoe het is om slechtziend, slechthorend, een verlamming te hebben  of afhankelijk van een rolstoel te zijn. Verschillende leerlingen kwamen daags na het rijden in de rolstoel met spierpijn en pleisters op de blaren op school:  “Dat is echt wel heel erg zwaar hoor, ik wil nooit meer in een rolstoel”.

Hieronder een kort verslag van een jongen die heeft ervaren hoe het verplaatsen met een rolstoel gaat.

Vandaag kwamen er mensen van het Gehandicapten Platform Best bij ons op school. We gingenverschillende dingen doen. Een paar kinderen mochten met een rolstoel gaan rijden. Toen we begonnen met rijden gingen we eerst door de deur. Het zag er makkelijk uit maar dat was het niet. Je moest eerst de deur open doen en dan nog over de drempel, dus je moest een klein sprongetje maken over de drempel. Uiteindelijk was iedereen er door heen en gingen we over het fietspad. Dat was nog lastig, want de weg is een beetje scheef. Dus je moest met je linker hand harder duwen dan met je rechter hand. Het irritantste was als je bij een stoeprand aankwam.  Dan zat er een soort van heuveltje omhoog, maar als je er af wilde dan was het bij de weg niet goed aangelegd. De weg sloot niet aan op de straat dus als je er af wilde dan viel je tegen de weg aan en viel je bijna om.  Het leukst was dat we in een speeltuin van een heuvel af gingen.

Einde.

Bezoek aan basisschool de Zevensprong

Onderstaande tekening is gemaakt door Mano uit groep 3 van basisschool de Zevensprong. Hij vond het super leuk.

Tekening gemaakt door Mano Rolstoel en stok. Uitleg autisme (blokken)